Jak wzmocnić swoją odporność?

2020-06-02

Pomimo tego, że za oknem w najlepsze dominuje wiosenna pogoda, wiele osób martwi się problemami z odpornością. Nic w tym dziwnego – w dobie pandemii spowodowanej koronawirusem, o zdrowie warto dbać w szczególności. Właśnie dlatego poniższy artykuł wyjaśnia to w jaki sposób dbać o swoją odporność!

 

Zdrowy sen

Stres spowodowany zmianą trybu życia wymuszoną przez sytuację na świecie może spędzać sen z powiek! Warto jednak pamiętać, by pomimo tego na jakość snu zwracać szczególną uwagę. Sen sam w sobie wzmacnia odporność, a jego braki mogą doprowadzić do skutków poważniejszych niż samo zmęczenie – brak snu łączy się bezpośrednio z chorobami krążenia, nowotworem, chorobami o podłożu psychicznym.[1]

Dobrej jakości sen, czego dowodzą badania, jest w stanie zmniejszyć podatność organizmu na infekcje czy wirusy.

W trakcie snu wydzielana jest także melatonina, która uważana jest za niezwykle ważny hormon, który kontroluje nasz rytm biologiczny – łączy się ją bezpośrednio z wpływem na układ odpornościowy, pobudzając komórki organizmu do walki z infekcjami czy grzybami.

 

Stres – wróg zdrowia

Stres, który może przyczynić się do zaburzeń snu, należy również do czynników, które bezpośrednio obniżają naszą odporność. Dzieje się tak dlatego, że długotrwały stres wpływa na kwestię równowagi hormonalnej – stres pobudza organizm do reakcji odpornościowej w chwilach dla niego zbędnych, co sprawia, że hamuje reakcje organizmu w momentach, kiedy układ odpornościowy powinien działać.

Z uwagi na to, warto regularnie poddawać się czynnością, które pozwalają redukować stres – dobrym sposobem na walkę ze stresem jest znalezienie hobby, na przykład w formie ćwiczeń.

 

Dieta i odporność

Dla nikogo nie będzie zaskoczeniem to, że ogromny wpływ na zdrowie ma dieta. Warto pamiętać o tym, by dobrać ją odpowiednio do swoich potrzeb, zwracając szczególną uwagę na te pokarmy, których nie możemy spożywać.

Naturalnym wyborem są oczywiście potrawy stanowiące naturalne suplementy witaminowe, jak na przykład bogate w witaminę C cytrusy. Nie bez znaczenia w diecie jest również beta-karoten znajdujący się w marchwi i dyniach, który wytwarza witaminę A. Dla osób przebywających w domu z powodu kwarantanny – dobrym wyborem będą pokarmy bogate w witaminę D, a więc między innymi ryby, ale również sery pleśniowe, jajka, produkty mleczne.

Ważnym elementem diety są także naturalne probiotyki, czyli tak zwane dobre bakterie. Posiadają one wiele zalet, a do najważniejszych z nich należą: wytwarzanie kwasów tłuszczowych, stabilizację pracy jelit, ochronę przed patogenami. Probiotyki są w stanie wytwarzać witaminy, wpływają na metabolizm, modulują reakcje autoimmunologiczne i wiele więcej! Warto nadmienić, że naturalnym źródłem dobrych bakterii są między innymi jogurty i kiszonki. Między innymi ten fakt wpływa na to, że kuchnię Azji uznaje się za jedną z najzdrowszych na świecie – powszechnie występuje w niej wiele potraw kiszonych, takich jak uznawane za superfood kimchi.

 

Ćwiczenia fizyczne

Zmiana trybu życia i godziny spędzane w domu potrafią wybić z rytmu. Należy jednak pamiętać o tym, że do prostych ćwiczeń nie potrzeba siłowni i profesjonalnego sprzętu. Kilkanaście minut rozciągania dziennie, prosty trening poszczególnych partii mięśni – to ćwiczenia, które można wykonać we własnym zakresie, a na których zyska nie tylko ciało, ale także umysł.

Warto pamiętać, by wykonywane ćwiczenia dostosować do swoich potrzeb i możliwości. Zalecane są proste ćwiczenia na poprawę krążenia, ćwiczenia pomagające rozciągnąć mięśnie, joga, aerobik, a dla bardziej zaawansowanych – trening wytrzymałościowy.

 

Zdrowie psychiczne w dobie pandemii

Większość opisanych wyżej sposobów wzmacniania odporności pozytywnie odbija się także na zdrowiu psychicznym. Trzeba jednak pamiętać o tym, że istnieją dodatkowe sposoby, które pozwalają zachować odpowiednią higienę psychiczną. Należy do nich między innymi utrzymywanie regularnych kontaktów z rodziną i znajomymi, unikanie używek czy planowanie i trzymanie się ustalonego trybu dnia. Te proste sposoby pomogą poradzić sobie z trudnym stanem pandemii – nie tylko od strony zdrowia fizycznego, ale również i psychicznego!

 

[1] J. Kasperczyk. J. Kasperczyk, J. Jośko, Stres a zaburzenia snu wśród młodzieży szkół średnich [w:] Problemy Higieny i Epidemiologii, r. 2012, nr. 93, s. 105.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Paweł Kurzyński

Ukończył studia 2 stopnia kierunku Fizjoterapia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum im. Ludwika Rydgiera w Bydgoszczy. Ukończone kursy: -masażu 2 stopnia z […]

Czytaj więcej